Ljubljana - Stara Fuzina - Reisverslag uit Stara Fužina, Slovenië van Jos Hebels - WaarBenJij.nu Ljubljana - Stara Fuzina - Reisverslag uit Stara Fužina, Slovenië van Jos Hebels - WaarBenJij.nu

Ljubljana - Stara Fuzina

Door: Jos Hebels

Blijf op de hoogte en volg Jos

10 Juni 2017 | Slovenië, Stara Fužina

Dag 3 van de reis is aangebroken. We zullen de stad achter ons laten en in de, volgens vele voorgangers, mooie natuur van Slovenie (natuurpark Triglav) duiken. Eerst nog even een lekker ontbijtje en dan de koffers inpakken.

De eerste stop zal bij het meer van Bled zijn. Een van de toeristische trekpleisters van Slovenië. Het doet een beetje sprookjesachtig aan. Een groot meer met bijzonder helder groen/blauw water met in het midden een kerkje. Het ziet er prachtig uit. Mede door het heerlijke weer is het nog mooier. Niet te warm, zo rond de 23 graden. We besluiten om eens een rondje te doen om het meer. Dit bleek een iets minder geslaagd plan te zijn want het meer is toch groter dan in eerste deed vermoeden. Na het meer van Bled doen we de 2de stop bij slap (=waterval) Pericnick. Een prachtige waterval bestaande uit 2 gedeeltes en je kunt ook nog achter de waterval langs lopen. Het gebulder en de kracht van deze waterval is echt fantastisch. We doen alleen het eerste stuk van 52m hoogte. Al een flinke klim en al helemaal een flinke klim wanneer je zwanger bent maar ze doet het gewoon! Om hier te geraken moesten we eerst over 10km onverharde weg. Leuk! Na deze prachtige waterval rijden we naar ons hotel voor de komende 4 nachten. Het is een wat verouderd hotel maar we hebben wel uitzicht op het Bohinj meer. We doen met plezier s'ochtends onze gordijnen open om te genieten van het uitzicht.

Op dag 4 staat Vintgar Gorge (een kloof ontstaan door de kracht van een rivier) op het programma. Het is slechts een half uurtje rijden en we komen door dorpjes met mega smalle straatjes. We moeten om de beurt door de nauwe straten en een bus raakt op 1 cm na bijna onze auto. De vintgar kloof is prachtig. Een prachtige kloof met fantastische kleuren water. Helder blauw en groen. Aan het eind hebben we nog een waterval te goed. De slap sum. Ook weer een fantastische waterval. Watervallen zijn echt wel ons ding. Na deze wandeling gaan we door naar het Bohinj meer (meer ingesloten door bergen). We zitten wat op een bankje en genieten van hetgeen voor ons ligt. Redelijk op tijd zijn we terug in ons hotel om wat te lezen en gewoon te chillen. Morgen dag 5 al weer.

Karin heeft last van haar heup en moet noodgedwongen een dag rust houden. Ook gezien de zwangerschap lijkt me dit verstandig. We rijden samen naar het startpunt van slap (waterval) Savica. Karin gaat niet mee naar boven. Ik ga alleen en eenmaal aangekomen geniet ik van het prachtige uitzicht. Het is alleen een stuk minder leuk wanneer je hier niet samen van kunt genieten. Dus besluit ik Karin te bellen met beeld. Op deze manier is ze er toch een beetje bij en ziet ze wat ik zie, namelijk wederom een fantastische waterval. Na deze klim gaan we naar het hotel. Karin gaat lekker lezen en ik kijk wat rond voor nog een trail. Ik vind er een van bijna 12 km. De trail voert langs een diepe kloof gevormd door een rivier. De Mostnica kloof. Diep de bossen in en je zou zomaar een wild zwijn of een beer tegen kunnen komen. Halverwege gaat de trail over naar een pad in een vallei omringd door bergen en af en toe een verlaten berghutje. Werkelijk een fantastisch uitzicht en bijna geen mens te bekennen. Bij terugkomst ben ik dan ook kapot. We eten lekker aan het meer en gaan terug naar het hotel. Lekker nog even op het balkon zitten.

• 10 Juni 2017 - 23:12

Pa Possel:

prachtige foto's heb er zo wel zin er naar toe te gaan.

• 11 Juni 2017 - 01:22

Henny Hebelshennie@gmail.com :

Heel mooi lijkt me ook wel leuk,
    Om daar heen te gaan op vakantie

• 11 Juni 2017 - 15:20

Marga: