Amsterdam -Ljubljana (Slovenie) - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Jos Hebels - WaarBenJij.nu Amsterdam -Ljubljana (Slovenie) - Reisverslag uit Ljubljana, Slovenië van Jos Hebels - WaarBenJij.nu

Amsterdam -Ljubljana (Slovenie)

Door: Jos Hebels

Blijf op de hoogte en volg Jos

06 Juni 2017 | Slovenië, Ljubljana

Om 4uur gaat de wekker. We kijken elkaar aan en beginnen beide over het feit dat we eigenlijk niet hebben geslapen. Om 5uur willen we vertrekken. We knuffelen nog wat met Milo en Nelson, geven ze nog wat lekkers en vertrekken vervolgens om 5:15. Karin voelt zich niet lekker de eerste km`s maar dit is gelukkig gauw over. Om iets voor 8 uur komen we aan op schiphol. We dumpen de auto en pakken de bus naar de vertrekhal. Om 10:30 uur gaan we de lucht in (kleine vertraging ivm het bijvullen van brandstof, we gaan akkoord:)).

We hebben een prima vlucht en eenmaal aangekomen in Ljubljana is het eerste wat we doen; plassen. Vervolgens halen we onze auto. Geen renault captur zoals geboekt maar een dacia duster. Ziet er prima uit en ook nog met navigatie. Het is ongeveer 20 minuten rijden naar het hotel. Het is allemaal erg groen en we zien een paar mooie bergen op de achtergrond. Het hotel is ook dik in orde. Geen luxe maar ruim voldoende. We bekijken de kamers, zetten onze koffers weg en pakken de auto om naar Ljubljana centrum te gaan. Het centrum is erg groen en schoon (hier staan ze ook om bekend). De taal is nog wel een dingetje. Meestal is bijvoorbeeld een menukaart ook in het engels maar soms ook niet. En Sloveens wordt em voorlopig nog niet. We drinken wat aan de rivier en lopen over de slotenbrug. Door een slot aan de brug te hangen vereeuwig je je liefde (ohhhhhhh). Dat gaan we morgen doen want we moeten eerst nog een slotje kopen. Eten doen we bij een pizzeria en net als we klaar zijn begint het te regenen. De eerste 2 dagen van de vakantie zouden qua weer ook niet fantastisch zijn. We gaan terug naar het hotel. Ik drink mn eerste biertje (Sloveens biertje), we spelen nog even skip bo (beide 1 gewonnen, het staat 1-1) en gaan vervolgens slapen.

Dag 2 in Ljubljana is aangebroken. We worden wakker rond half 9 en genieten van een ontbijtje. Rond half elf vertrekken we weer naar het centrum en starten met een loopje over de plaatselijke markt. Daarna gaan we met de kabelbaan naar Ljubljana castle (deze ligt boven op de heuvel). Hier hebben we een prachtig uitzicht over stad. Het kasteel zelf vinden we niet zoveel voorstellen. Beide hebben we niet zoveel met geschiedenis. Als het iets na 14uur uur is hebben we beide trek en we gaan wat eten bij The Wok. Een doos met noodles waarbij je zelf de ingredienten mag kiezen. Erg lekker! Even later kopen we een slotje waarmee we later op de dag onze liefde in Ljubljana hebben vereeuwigd (zie foto). We hebben de stad op zich wel gezien en besluiten om richting de bergen te rijden. Het weer is niet heel erg best en in het plaatsje Kamnik bezoeken we nog even een kasteel en besluiten vervolgens om terug te gaan. Onderweg stoppen we nog even bij de Spar (om de 500m heb je een Spar of Lidl) om wat eten te scoren. De avond blijven we lekker in het hotel om te relaxen en gewoon een beetje niks doen. Morgen gaan we naar het Triglav National park.

Wordt vervolgd....

• 07 Juni 2017 - 21:04

Henry Hebels:

Het is daar wel mooi zo te zien,
    Wat lief met dat slotje

• 08 Juni 2017 - 20:50

Marga:

Leuk Jos dat je weer een reisverslag bij houdt.